E10 benzine

E10 benzine gebruiken in je grasmaaier? Doe het niet!

In dit artikel lees je wat de gevolgen zijn van E10 benzine voor je benzine grasmaaier. Daarnaast kaarten we een aantal goede alternatieven voor E10 benzine aan, die geen schade aanbrengen aan je maaimachine.

Wat is E10 benzine?

Wat is het verschil tussen E10 en E5 benzine?

E10 benzine is een mengsel van 90% fossiele brandstoffen en maximaal 10% bio-ethanol. Sinds 2017 is E10 de vervanger van Euro 95 oftewel E5 (maximaal 5% bio-ethanol)

Bio-ethanol wordt gewonnen uit mais, tarwe of suikerbiet. Bij de verbranding hiervan ontstaat minder CO2 en E10 is dus milieuvriendelijker dan Euro 95. E10 is in Nederland ingevoerd om de CO2- uitstoot te verlagen. Brandstoffen met bio-ethanol veroorzaken namelijk minder CO2-uitstoot dan brandstoffen die geheel uit fossiele brandstof bestaan. E10 brandstof is door de bio-ethanol echter wel veel agressiever voor metalen en kunststoffen dan de oorspronkelijke Euro 95. De bio-ethanol zorgt dus voor problemen in je benzine grasmaaier.

Mag ik E10 tanken voor mijn benzinemaaier?

Benzinemotorgrasmaaiers kunnen dus aangetast worden door bio-ethanol. Zelfs de beste benzinemaaier motoren zijn hier niet tegen bestand. Daarom wordt er afgeraden E10 te gebruiken in tuingereedschap (tenzij je een specifieke E10 motor hebt, dit staat in de handleiding). Wanneer je per ongeluk toch E10 hebt getankt, is dit geen probleem. Zorg er wel voor dat dit te vaak gebeurt. Gebruik in ieder geval nooit benzine met meer bio-ethanol dan E10 (zoals E15 met 15% bio-ethanol of E85 met maar liefst 85% bio-ethanol). Voor zowel een tweetaktmotor, als een viertaktmotor wordt het gebruik van E10 afgeraden, tenzij het in de handleiding specifiek vermeld staat.

E10 benzine niet verstandig

Welke E10 benzine problemen kan ik verwachten bij mijn motormaaier?

Het gehalte bio-ethanol in E10 is dus hoger dan bij benzine met alleen fossiele brandstoffen en kan meerdere problemen veroorzaken bij je tuingereedschap:

  • Het hogere bio-ethanolgehalte kan het metaal in de benzine motor van je tuingereedschap oxideren en hierdoor laten roesten.
  • Het hogere bio-ethanolgehalte trekt vocht aan. Dit zorgt voor een scheiding van de stof en een verlaging van het octaangetal en dus een grotere kans tot zelfontbranding van de brandstof.
  • Het hogere bio-ethanolgehalte kan kunststoffen en rubber, die de motor afsluiten, aantasten.
  • Het hogere bio-ethanolgehalte zorgt voor een minder lange houdbaarheid van de benzine.

Deze problemen kunnen als gevolg hebben dat bijvoorbeeld je motor niet start.

Wat kan ik doen om te voorkomen dat de motor van mijn grasmaaier problemen krijgt?

Toch per ongeluk E10 gebruikt? Bij een eenmalig geval is er nog niets aan de hand. Verwijder de E10 meteen uit je motor en reinig deze. Laat de motor drogen en vul hem vervolgens met de goede benzine. Na 3 weken verandert E10 in een stroperige vloeistof. Verwijder dus zo spoedig mogelijk de E10!

Alternatieven voor grasmaaiers en andere 4-taktmotormachines zijn bijvoorbeeld Euro 98 of alkylaatbenzine. Gebruik nooit benzine die ouder is dan 2 maanden omdat deze jouw gereedschap kan beschadigen. Vooral alkylaatbenzine wordt veel gebruikt omdat het een schone en onschadelijke brandstof voor je motor van je tuinmachine is. Alkylaatbenzine heeft meerdere voordelen: het bevat geen schadelijke stoffen, het is langer houdbaar dan normale benzine, het heeft minder onderhoud nodig en wordt bijna volledig verbrand in tegenstelling tot normale benzine.

E10 wordt dus in alle gevallen afgeraden, tenzij je een specifieke E10 motor hebt, omdat het je tuingereedschap kan beschadigen. Kies als alternatief voor euro 98 of alkylaatbenzine.